First Aid Kit

Stortorget, Lund - 31/8 2011

Jag upptäckte First Aid Kit en kall novemberkväll i en liten studio i Stockholm, regissören till deras nya video stod framför mig och talade om för oss (mig och min fotoklass) hur han gjort, att det bara tagit en dag att film allt och att det som hade kostat mest i den lågbudget inspelningen var maskinen som skickade ut vita tofsar i skogen, som föll likt dun. Bredvid honom stod fotografen och log nöjt åt våra förvånade ansikten. Men låten var de som lämnade starkast spår i mitt ungdomliga hjärta och sedan dess har dem erövrat min topplista på spotify.

Aldrig hade jag trott att det skulle komma så mycket folk till stortorget den där kvällen. Rockn' roll föreningen hade tillsammans med Mejeriet fixat spelningen. Gaby and the guns var förband och sångerskan bjöd på en otroligt fin början på kvällen. Det är bland det bästa med rock'n roll föreningen, den får en att upptäcka så mycket nytt som man aldrig annars hade hört, som Vaganza Trailerpark, Dalaplan och ja, Gaby and the guns. Det är galet att fler inte vet om att en så fin och bra förening/grupp finns egentligen.

När First Aid Kit spelade och folket sjöng kunde man inte låta bli att inte ryckas med av den härliga stämningen och sakta men säkert röra sig med i strömmen av gungande människor. En del dansade bredvid oss, andra satt tysta och bara blickade upp på taket där bandet stod och sjöng. Regnet kom men det var inte många som brydde sig mer än att ett paraply fälldes upp här och där. Jag stod längst fram, tittade bakåt och förundrades över hur mycket folk som faktiskt var där. Vi hade aldrig räknat med så många och det gjorde mig alldeles varm om hjärtat. Det bästa som finns är känslan av live-framträdanden där publiken verkligen uppskattar det. Det gjorde inte ens något att högtalarna satt för högt upp så att det hördes lite sämre, eller att regnet höll i sig en bra stund och att det strulade lite med ljudet på scenen då och då, för vi bara njöt. Jag kramade om min kära vän Johan och viskade att jag var så glad att stå där med honom, just där och just då. Och precis när man tänkta att nu är jag nöjd, så spelade dem den bästa av alla deras låtar, den som fångat mig, Ghost town. Stämningen inom mig tog mig tillbaka till en sommarkväll på möllevångsfestivalen 2010, när Skilla spelade Australia loch jag blev lika förälskad av ögonblicket som jag var där denna kvällen. Mer sommar än sådär kunde det inte bli. Och vi, min vän Johan och jag åkte hem med ett leende på läpparna efteråt.

Jessica Kroon

Kommentarer
Postat av: Suzy

Kul och intressant, Ica!

2011-09-27 @ 14:24:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback